Ο Φυσικός Νόμος του Κάρμα της Δράσης και Αντίδρασης των Πράξεών Μας

Η διδασκαλία του Κάρμα αφορά τον ηθικό νόμο σχετικά με τις εκούσιες πράξεις μας και τα αποτελέσματα τους, καθώς και τον μηχανισμό με τον οποίον είτε δημιουργούμε έναν κόσμο οδύνης για τον εαυτό μας και τους άλλους, είτε μειώνουμε την οδύνη και οδηγούμαστε στην απελευθέρωση και στη φώτιση.

Η λέξη Κάρμα έχει εισέλθει στο καθημερινό λεξιλόγιο πολλών Δυτικών ανθρώπων. Συχνά όμως έχει μια παρεξηγημένη έννοια: είτε ως μια απόκρυφη, μυστήρια, μεταφυσική δύναμη, είτε ως μια αναπόφευκτη μοίρα.

Το Κάρμα (η Πράξη), σύμφωνα με την διδασκαλία του Βούδα, δεν είναι στην πραγματικότητα τίποτε άλλο παρά η δική μας πρόθεση, βούληση, ή θέληση (cetanā) που εκφράζεται μέσα από μια συγκεκριμένη πράξη. Συνεπώς, δεν έχει την μυστήρια έννοια που απέκτησε στην μεταγενέστερη εποχή.

Κάρμα (karma) ή Κάμμα (kamma) είναι ινδική λέξη και σημαίνει «πράξη», «δράση», «έργο». Προέρχεται από τη ρηματική ρίζα kara που σημαίνει «κάνω, πράττω, ενεργώ, δρω», κ.λπ. Στα ελληνικά έχουμε και τις λέξεις «κάμνω, κάμει, έκαμα, καμωμένος, κάμωμα, καμώματα», κ.λπ. που πιθανόν να είναι ινδοευρωπαϊκής γλωσσικής προέλευσης από την ινδική λέξη «Κάμμα», ή «Κάρμα» και έχουν την έννοια της «καμωμένης πράξης».

Ουσιαστικά, το Κάρμα υποδηλώνει τις καλές και φαύλες προθέσεις μας (kusala-, akusala-cetanā). Αυτές οι προθέσεις εκδηλώνονται ως καλές ή φαύλες πράξεις με το σώμα μας, την ομιλία μας και τον νου μας. Με τη σειρά τους, οι πράξεις μας επιφέρουν αποτελέσματα που λέγονται «Κάρμα-βιπάκα» (karma-vipāka), δηλαδή: το αποτέλεσμα, η συνέπεια, ο καρπός των πράξεων, η ωρίμανση των πράξεων. Συνήθως όμως η λέξη Κάρμα χρησιμοποιείται από τους απλούς ανθρώπους τόσο για τις πράξεις όσο και για τα αποτελέσματα, κάτι το οποίο δεν είναι ακριβές.

Συνεπώς, το Κάρμα (η Πράξη), ακολουθεί τον φυσικό νόμο της αιτίας και του αποτελέσματος, τον φυσικό νόμο της δράσης και της αντίδρασης. Και δεν υπάρχει κανένας δάσκαλος στον κόσμο ο οποίος να δίδαξε αυτόν τον νόμο με τόσο λεπτομέρεια και σαφήνεια όπως ο Βούδας. Όπως είπε και ο Μαχάτμα Γκάντι: «Εάν υπήρχε κάποιος δάσκαλος στον κόσμο που επέμενε στον αμείλικτο νόμο της αιτίας και αποτελέσματος, ήταν ο Βούδας Γκόταμα» (If there was any teacher in the world who insisted upon the inexorable law of cause and effect, it was Gautam).