Διέπεται η ζωή από τη δυστυχία ή από το Dukkha; Τι σημαίνει Dukkha; Μια λέξη με βαθιά σημασία.

Ο Βούδας δεν μιλούσε Αγγλικά ούτε Ελληνικά. Αυτό είναι προφανές, αφού ο ιστορικός Βούδας έζησε στην Ινδία πριν από περίπου είκοσι έξι αιώνες. Ωστόσο, είναι ένα σημείο που παραβλέπεται από πολλούς ανθρώπους και δεν λαμβάνεται υπόψη στους ορισμούς των Αγγλικών ή Ελληνικών λέξεων που χρησιμοποιούνται στις μεταφράσεις των Βουδιστικών κειμένων.

Για παράδειγμα, οι άνθρωποι προβληματίζονται σχετικά με την πρώτη από τις Τέσσερις Ευγενείς Αλήθειες, που συχνά μεταφράζεται ως «η ζωή είναι δυστυχία» ή «υπάρχει δυστυχία». Αυτό ακούγεται πολύ αρνητικό.

Αλλά, ας θυμηθούμε ότι ο Βούδας δεν μιλούσε Ελληνικά, οπότε δεν χρησιμοποίησε την λέξη «δυστυχία». Αυτό που είπε, σύμφωνα με τις πρώτες γραφές, είναι ότι η ζωή είναι Dukkha.

Το “Dukkha” είναι λέξη των Pali, γλώσσα σύγχρονη των Σανσκριτικών και σημαίνει πολλά πράγματα. Για παράδειγμα, οτιδήποτε παροδικό είναι Dukkha, συμπεριλαμβανομένης και της ευτυχίας. Αλλά μερικοί άνθρωποι δεν μπορούν να δουν πέρα από την λέξη «δυστυχία» και θέλουν να διαφωνούν με τον Βούδα εξαιτίας αυτού.

Παρατηρείται ότι ορισμένοι μεταφραστές αντικαθιστούν τη λέξη «πόνος» με τις λέξεις «δυσαρέσκεια» ή «άγχος». Ωστόσο, αυτή η προσέγγιση δεν είναι ικανοποιητική. Μερικές φορές οι μεταφραστές έρχονται σε επαφή με λέξεις του αρχικού κειμένου που δεν έχουν αντίστοιχο νόημα ή δεν σημαίνουν ακριβώς το ίδιο πράγμα στην γλώσσα της τελικής μετάφρασης. Το “Dukkha” είναι μία από αυτές τις λέξεις.

Η βαθιά κατανόηση του Dukkha είναι ωστόσο η βάση για την αντίληψη των Τεσσάρων Ευγενών Αληθειών που με τη σειρά τους αποτελούν τη βάση του Βουδισμού.

Συμπληρώνοντας τα κενά

Επειδή δεν υπάρχει ενιαία Αγγλική ή Ελληνική λέξη που να περιέχει με τον ίδιο τρόπο και με την ίδια έννοια το ίδιο νόημα και νόημα με το “Dukkha”, είναι προτιμότερο να μη μεταφράζεται.

Διαφορετικά, χάνεται χρόνος με τη περιστροφή γύρω από λέξεις που δεν σημαίνουν τίποτε σε σχέση με αυτό που εννοούσε ο Βούδας.

Έτσι, ας απορρίψουμε τον «πόνο», το «άγχος», η «δυσαρέσκεια», ή οποιαδήποτε άλλη λέξη αναφέρεται σε αυτό, και ας επιστρέψουμε στο “Dukkha.” Ας το κάνουμε αυτό ακόμα, ειδικά ακόμα, εάν δεν καταλαβαίνουμε τι σημαίνει Dhukka. Ας το σκεφθούμε ως τον άγνωστο Χ στην άλγεβρα, μια αξία που προσπαθούμε να ανακαλύψουμε.

Ορισμός του Dukkha

Ο Βούδας δίδαξε ότι υπάρχουν τρεις κύριες όψεις του Dukkha. Αυτές είναι:

Η δυστυχία ή ο πόνος ( dukkha-dukkha )

Η παροδικότητα ή αλλαγή ( viparinama-dukkha )*

Εξαρτημένες καταστάσεις ( samkhara-dukkha )

Ας τα πάρουμε ένα προς ένα:

Η δυστυχία ή ο πόνος ( Dukkha-dukkha ). Η συνηθισμένη ταλαιπωρία, όπως ορίζεται, είναι μια μορφή Dhukka. Αυτό περιλαμβάνει σωματικό, συναισθηματικό και ψυχικό πόνο.

H Παροδικότητα ή αλλαγή ( Viparinama-dukkha ). Οτιδήποτε δεν είναι μόνιμο και υπόκειται σε αλλαγή, είναι Dukkha. Έτσι, η ευτυχία είναι Dukkha, επειδή δεν είναι μόνιμη. Μια μεγάλη επιτυχία, που εξασθενεί με το πέρασμα του χρόνου, είναι Dukkha. Ακόμη και η αγνότερη κατάσταση της ευδαιμονίας που βιώνεται με την πνευματική πρακτική είναι Dukkha. Αυτό δεν σημαίνει ότι η ευτυχία, η επιτυχία και η ευδαιμονία είναι κακές, ή ότι είναι λάθος να τις απολαύσουμε. Εάν αισθάνεστε ευτυχισμένοι, τότε απολαύστε την ευτυχία. Απλά μη νοιώθετε προσκόλληση.

Εξαρτημένες καταστάσεις ( Samkhara-dukkha ). Η κατάσταση της εξάρτησης ή της επιρροής από κάτι άλλο. Σύμφωνα με τη διδασκαλία της εξαρτώμενης προέλευσης, όλα τα φαινόμενα είναι εξαρτώμενα. Τα πάντα επηρεάζουν τα πάντα. Αυτό είναι το πιο δύσκολο μέρος των διδασκαλιών για το Dhukka για να το καταλάβουμε Η δυστυχία ή ο πόνος αλλά είναι κρίσιμο για την κατανόηση του Βουδισμού.

Τι είναι ο Εαυτός;

Αυτό μας οδηγεί στις διδασκαλίες του Βούδα για τον Εαυτό Σύμφωνα με το δόγμα του ανάτμαν (ή ανάτα) δεν υπάρχει «εαυτός» με την έννοια μιας μόνιμης, αναπόσπαστης, αυτόνομης ύπαρξης μέσα σε μια ατομική ύπαρξη. Αυτό που θεωρούμε ως εαυτό μας, την προσωπικότητά μας και το εγώ, είναι προσωρινές δημιουργίες των skanddhas. Τα skandhas, ή «πέντε συσσωματώματα» ή «πέντε σύνολα», είναι ένας συνδυασμός πέντε ιδιοτήτων ή ενεργειών που κάνουν αυτό που αντιλαμβανόμαστε ως ένα ανεξάρτητο άτομο.Η λόγιος της Theravada Walpola Rahula είπε: “Αυτό που ονομάζουμε «όν» ή «άτομο» ή «εγώ», είναι μόνο ένα βολικό όνομα ή μια ετικέτα που δίνεται στον συνδυασμό αυτών των πέντε ομάδων. Όλα είναι παροδικά, αλλάζουν συνεχώς. «Ό, τι είναι παροδικό είναι Dukkha ( Yad aniccam tam dukkham ).Αυτό είναι το πραγματικό νόημα των λέξεων του Βούδα: «Εν συντομία τα Πέντε Συσσωματώματα της Προσκόλλησης είναι Dukkha». Δεν είναι ποτέ τα ίδια σε δύο διαδοχικές στιγμές.

Εδώ το Α δεν είναι ίσο με το Α. Βρίσκονται σε ροή στιγμιαίας εμφάνισης και εξαφάνισης.

Η ΖΩΗ ΕΙΝΑΙ DHUKKA

Η κατανόηση της Πρώτης Ευγενής Αλήθειας δεν είναι εύκολη. Για τους περισσότερους από εμάς, χρειάζονται χρόνια αφοσιωμένης πρακτικής, ειδικά για να προχωρήσουμε πέρα από μια εννοιολογική κατανόηση σε μια βαθιά αντίληψη και γνώση των διδασκαλιών. Ωστόσο, οι άνθρωποι συχνά απορρίπτουν τον Βουδισμό αμέσως μόλις ακούσουν τη λέξη «δυστυχία».

Αυτός είναι ο λόγος που ήταν χρήσιμο ότι είναι χρήσιμο να πετάξουμε τις λέξεις όπως «πόνος» και «άγχος» και να επιστρέψουμε στο “Dukkha”. Αφήστε το νόημα του Dukkha να ξεδιπλωθεί μέσα σας και χωρίς άλλα λόγια να πάρει τον δρόμο του.

Ο ιστορικός Βούδας περιέγραψε κάποτε στις διδασκαλίες του: «Τόσο στο παρελθόν όσο και τώρα, είναι μόνο το Dukkha που εξηγώ καθώς και η παύση του Dukkha». Ο Βουδισμός θα είναι απλά μια σύγχυση για όποιον δεν κατανοεί τη βαθύτερη έννοια του Dhukka.

Το παραπάνω κείμενο το έστειλε ο BhanteEluwaPolaεπικεφαλής μοναχός του Βουδιστικού Κέντρου Θεραβάντα στην Αθήνα για μετάφραση και διανομή στους Έλληνες φίλους που ενδιαφέρονται για το αντικείμενο του Βουδισμού.

*Σημείωση του μεταφραστή: Οι άνθρωποι όλα τα πράγματα στη ζωή τα αντιλαμβάνονται ως σταθερά, χωρίς να υπόκεινται σε αλλαγές. Κάθε στιγμή λοιπόν που εμφανίζεται η πραγματική φύση των πραγμάτων δηλαδή η παροδικότητα με τη μορφή ενός χωρισμού ή κάποιου θανάτου ενός αγαπημένου προσώπου τότε η αναδύεται η αντίληψη της παροδικότητας με τη μορφή του Dhukkaπου οι περισσότεροι άνθρωποι το νοιώθουν ως δυστυχία.