Karma

“Τώρα νοιώθει θλίψη; από εδώ και πέρα θα νοιώθει θλίψη; ο αμαρτωλός άνθρωπος θλίβεται και στο παρόν και στο μέλλον; βλέποντας τις λανθασμένες πράξει του θλίβεται και χάνεται”

Μία από τις πολλές ιστορίες του βουδισμού είναι αυτή του Cunda, ενός σφαγέα χοίρων που ζούσε κοντά στο ναό που έζησε ο Βούδας, τον Veluvana, και σκότωνε τουλάχιστον εκατό χοίρους κάθε μέρα για να πουλήσει το κρέας τους στην αγορά.

Μια μέρα, μετά από σαράντα πέντε χρόνια, ο Cunda ξαφνικά αρρώστησε και για επτά ημέρες σερνόταν και γρύλιζε σαν γουρούνι. Την έβδομη ημέρα, ο Cunda πέθανε και ξαναγεννήθηκε υπό δυσμενείς συνθήκες. Οι Bhikkhus (μοναχοί) οι οποίοι περνούσαν καθημερινά έξω από το σπίτι του σφαγέα, άκουσαν το κλάμα και πίστεψαν ότι ο Cunda σκότωνε γουρούνια. Έτσι επέστρεψαν στο μοναστήρι και ενημέρωσαν τον Βούδα: «Σεβάσμιε Κύριε, στο σπίτι του Cunda η σφαγή των χοίρων συνεχίζεται ακατάπαυστα για επτά ημέρες.”

Ο Βούδας αποκρίθηκε στους Bhikkhus ότι, κατά τη διάρκεια των επτά αυτών ημερών, ο Cunda δεν σκότωνε γουρούνια, αλλά το κακό κάρμα του έχει τεθεί σε ισχύ. Τους είπε ότι αυτό που άκουσαν ήταν τον Cunda να σέρνεται και να γρυλίζει για επτά ημέρες σαν χοίρος και ότι εκείνη την ημέρα πέθανε και ξαναγεννήθηκε μέσα στη δυστυχία.

Αυτό σημαίνει ότι ο άνθρωπος που έχει κάνει μια κακή πράξη θρηνεί και ανησυχεί για την τωρινή και τη μελλοντική του ζωή και πάντα υποφέρει ενθυμούμενος τις κακές του πράξεις.

Αγαπητοί φίλοι, από τις πολυάριθμες ιστορίες του βουδισμού, η ιστορία του Cunda του σφαγέα είναι εξαιρετικά σημαντική, καθώς δείχνει πώς ένα κακό ή κακό κάρμα μπορεί να επιφέρει άμεσα αποτελέσματα στην τωρινή αλλά και στις επόμενες ζωές.

Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να εξηγήσω την έννοια της λέξης “κάρμα”.
Το Κάρμα είναι μια λέξη στη γλώσσα των Pali που στην κυριολεκτικά σημαίνει “δράση”. Ωστόσο, σύμφωνα με τον Βουδισμό, μια πράξη που γίνεται χωρίς πρόθεση ή βούληση δεν θεωρείται κάρμα. Σε γενικές γραμμές, το κάρμα περιλαμβάνει όλες τις καλές πράξεις (kusal) και τις κακές πράξεις (akusal) που γίνονται κατά βούληση ή σκόπιμα.
Οι ακούσιες, χωρίς πρόθεση και ασυνείδητες πράξεις που τελούνται από έναν άνδρα ή μια γυναίκα τεχνικά δεν αποτελούν κάρμα επειδή δεν υπάρχει καμία βούληση, θέληση ή πρόθεση. Η βούληση ή η πρόθεση (cetana) είναι ο πιο σημαντικός παράγοντας στον προσδιορισμό του kamma. Ο Βούδας εξήγησε με σαφήνεια το εξής:
“Cetana’ham bhikkhave kammam vada’mi, cetayitva ‘kammm karoti, ka’yena va’ca’ya manasa'”, που σημαίνει: Μοναχοί, δηλώνω ότι η βούληση είναι κάρμα. Οι εκ προθέσεως πράξεις από το σώμα, την ομιλία και το μυαλό ονομάζονται κάρμα.

Θα σας δώσω ένα παράδειγμα: Όταν περπατάτε, μερικά μικρά έντομα μπορεί να πεθάνουν από την κίνηση των ποδιών σας, αλλά δεν έχετε καμία πρόθεση να σκοτώσετε αυτά τα έντομα πατώντας επάνω τους. Η μόνη σας πρόθεση είναι να μετακινηθείτε ή να πάτε κάπου, επομένως δεν παράγετε κακό κάρμα με αυτή σας τη δράση.

Το Κάρμα χωρίζεται σε δύο κατηγορίες ανάλογα με το χρόνο εφαρμογής του. Σήμερα θα σας εξηγήσω την πρώτη κατηγορία που ονομάζεται “dittha dhamma vedaniya kamma” και σημαίνει “άμεσα εφαρμοσμένο κάρμα” ή “κάρμα στην παρούσα ζωή”.

Ο Cunda, ο σφαγέας, σκότωνε τους χοίρους για να πουλήσει το κρέας τους και προκαλούσε μεγάλο πόνο βασανίζοντας τα για σαράντα πέντε χρόνια. Το αρνητικό κάρμα που συγκέντρωσε τον τιμώρησε αμέσως στην τρέχουσα ζωή του. Όταν μεγάλωσε, υπέφερε από έντονο πόνο και πέθανε έρποντας και κλαίγοντας σαν τα γουρούνια που σκότωσε.

Αυτό το είδος κάρμα που παράγει το αποτέλεσμα στην παρούσα ζωή ονομάζεται “dittha dhamma vedaniya kamma”. Κάθε μέρα μπορεί να διαβάζετε, ακούτε ή γίνεστε μάρτυρες περιπτώσεων όπου το καλό ή το κακό κάρμα έχουν παράγει πειστικά αποτελέσματα στην παρούσα ζωή.

Οι αρετές (Kusal) και οι αμαρτίες (Akushal) θεωρούνται και τα δύο κάρμα. Το καλό και το κακό αναφέρονται αμφότερα με την ίδια λέξη, κάρμα. Οι καλές πράξεις (αρετές) παράγουν θετικά αποτελέσματα (καλό) ενώ αρνητικές πράξεις (αμαρτίες) παράγουν αρνητικά αποτελέσματα (κακό).

Τώρα θα μάθουμε πώς να απολαμβάνουμε θετικά αποτελέσματα κάνοντας καλές πράξεις.

Ο άνδρας ή η γυναίκα που πράττουν καλές πράξεις είναι ευτυχισμένοι στην τρέχουσα ζωή τους και μετά θάνατον. Είναι χαρούμενοι και στους δύο κόσμους. Αισθάνονται ευτυχείς στη σκέψη του καλού που έχουν κάνει και θα είναι ακόμα πιο ευτυχισμένοι όταν ξαναγεννηθούν υπό ευμενείς συνθήκες.

Είναι εύκολο να πούμε ότι τα πράγματα που κάνουμε με καλή πρόθεση δεν είναι αρνητικά για μας και για τους άλλους. Ο ενάρετος άντρας ή γυναίκα είναι ευτυχισμένοι τόσο σε αυτόν τον κόσμο όσο και στις μελλοντικές ζωές. Και στους δύο κόσμους χαίρεται που βλέπει την αγνότητα των πράξεών του.

Ο διαλογισμός μπορεί να μας βοηθήσει στην παρούσα ζωή μας και στις μελλοντικές ζωές που θα ζήσουμε. Τα καλά αποτελέσματα μπορούν να απολαύσουν όσοι έχουν αναπτύξει το μυαλό τους. Για να βελτιώσουμε το μυαλό μας, πρέπει να ασκήσουμε και να αναπτύξουμε το διαλογισμό. Ως εκ τούτου, πρέπει να δεσμευτούμε όσο το δυνατόν περισσότερο στην άσκηση του διαλογισμού, να τον ασκούμε με κάθε ευκαιρία. Αυτή είναι μια μεγάλη ευκαιρία για να εξασκήσετε για να χρησιμοποιήσετε αυτήν την πρακτική καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής σας ώστε όχι μόνο να αναπτύξετε το μυαλό σας αλλά και να ζήσετε με επιτυχία την ζωή που ζείτε τώρα.