Διαλογισμός με Μνήμη επί της Αναπνοής

Αρχική Σελίδα » Διαλογισμοί και Μαθήματα » Διαλογισμός με Μνήμη επί της Αναπνοής

Διαλογισμός με Μνήμη επί της Αναπνοής (Ānāpānasati)

Ο διαλογισμός με μνήμη επί της αναπνοής (ānāpānasati) πρακτικοποιήθηκε αρχικά από τον ιστορικό Βούδα Γκόταμα και χρησιμοποιήθηκε σαν βάση της δικής του εξάσκησης, στην συνέχεια της οποίας προχώρησε στον διορατικό διαλογισμό (vipassanā) μέσω του οποίου επέτυχε την Φώτιση, το Νιμπάνα/Νιρβάνα. Τον δίδαξε επανειλημμένα, επαινώντας τον σε πολλές Ομιλίες του· για το πώς μπορεί να επιφέρει βαθιά αυτοσυγκέντρωση, ηρεμία, γαλήνη, χαλάρωση, ευδαιμονία και αταραξία στον νου. Έτσι λέει:

«Αυτή η αυτοσυγκέντρωση (samādhi) μέσω της μνήμης στην αναπνοή, όταν αναπτύσσεται και ασκείται πολύ, είναι ειρηνική και υπέροχη. Είναι μια αμιγής ευδαιμονική διαμονή που αμέσως εξαφανίζει και κατευνάζει επιβλαβείς και φαύλες σκέψεις». (S.V.X.i.9, Vesālī Sutta)

Η αναπνοή είναι ένα πολύ ζωτικό μέρος της ύπαρξής μας. Όταν την παίρνει κανείς σαν αντικείμενο διαλογισμού, είναι πολύ εύκολο να συγκεντρωθεί, λόγω του ότι επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά. Αυτή η επανάληψη δίνει στον νου ένα σταθερό σημείο για να συγκεντρωθεί, και μπορεί κανείς εύκολα να αποκτήσει την ενότητα και την εστίαση του νου. Έτσι, ο νους ενοποιείται, δαμάζεται, και εμποδίζεται από οποιεσδήποτε άλλες σκέψεις οι οποίες μπορεί να είναι περισπαστικές.

Ο συνηθισμένος νους βρίσκεται σε μια ασταθή, διασκορπισμένη και άστατη κατάσταση και μπορεί εύκολα να βιώσει άγχος, αναστάτωση, δυσφορία, κλπ. Με αυτόν τον διαλογισμό μπορεί κανείς να τον φέρει σε μια κατάσταση εσωτερικής αρμονίας και γαλήνης, βαθιάς χαλάρωσης και ψυχικής ηρεμίας. Επομένως, σκοπός αυτού του διαλογισμού είναι να επικεντρώσει τον νου έτσι ώστε, με τον χρόνο, ο διαλογιστής μπορεί να καταλάβει ότι ο νους του που είναι διασκορπισμένος σιγά σιγά ενοποιείται και αυτοσυγκεντρώνεται.

Επιπλέον, η συνεχής εξάσκηση στον διαλογισμό επί της αναπνοής μπορεί να οδηγήσει στην επίτευξη των εκστάσεων ή απορροφήσεων (jhāna), όπου τα συναισθήματα της αγαλλίασης, της ευδαιμονίας και της πνευματικής ηρεμίας υπεραυξάνονται μέχρι το σημείο της αποκορύφωσης. Μάλιστα, ο υψηλός βαθμός αυτοσυγκέντρωσης και αταραξίας που οι εκστάσεις παράγουν, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τον διορατικό διαλογισμό, μέσω του οποίου είναι δυνατή η επίτευξη της Φώτισης, του Νιμπάνα.

Ο Bhante Nynadassana εξηγεί με μεγάλη λεπτομέρεια αυτήν την διαλογιστική άσκηση με βάση τις αυθεντικές οδηγίες που έδωσε ο Βούδας στους μαθητές του πριν από 2,500 χρόνια.

Σχετικά Video

Στοιχεία Επικοινωνίας

Αποστόλου Παύλου 5,

Αγ. Παρασκευή 153 42, Αθήνα.

+30 213 088 9977

Δευτέρα – Παρασκευή 09:00 – 17:00

Κάντε εγγραφή εδώ για να ενημερώνεστε για τα δωρεάν μαθήματά μας

* indicates required